Zabiegaj o konsumenta – Utrzymywanie udanej relacji z klientem

Zbudowanie udanej relacji z klientem to dla firmy długi i trudny proces. Działania, które przedsiębiorstwa stosują do zintensyfikowania sprzedaży, rozciągnięte w czasie nie dałaby pożądanych efektów. Długofalowym celem jest stworzenie trwałych i odpornych na rynkowe wyskoki relacji kupujący-firma.

lojalność

Autor: Morten Liebach
Źródło: http://www.flickr.com
Do tego celu przedsiębiorstwa czynnie wdrażają w swe działania programy lojalnościowe. Znawcy od marketingu wdrażają „w życie” firmy wiele rozwiązań mających intensyfikować i utrwalić relację ze stałym konsumentem. Rzetelna analiza środowiska, sondowanie i pytanie o rzeczywiste potrzeby klientów oraz każde niedoskonałości służą temu, by firma dalej mogła czerpać zyski i zaspakajać potrzeby klientów.

Plany motywacyjne są mieszanką narzędzi wyraźnie marketingowych (reklama, viral marketing, promocja) z czynnościami komunikacyjnymi. Te ostatnie wiążą się z zarządzaniem, które stanowi trzon doraźnej reklamy, ale także komunikacji. Przy udanej wsparcie sprzedaży panuje zaś przekaz w jedną stronę – łap okazję! chwytaj to! jedyna taka okazja! itp. Kwestia komunikacji wymaga więcej poświęcenia – nie tylko pieniędzy, ale i czasu, zdrowia.

Na same efekty trzeba czekać równie długo. Inwestycja w specjalistyczne kursy z certyfikatem – a jest ich w sieci na pęczki – może zwrócić się dopiero po miesiącach czy latach. Kluczowym błędem „motywacyjnego” inwestora jest wymaganie szybkiego skoku zysków i uznania klientów za zdobytych. To drugie buduje się latami i nie kończy się na

lojalność

Autor: Robert S. Donovan
Źródło: http://www.flickr.com

pojedynczej kampanii lojalnościowej. Dużo zależy od motywacji wewnątrz firmy – zrezygnowanie na początku drogi lub przy następnych niepowodzeniach nie pozwoli na wyciągnięcie wniosków, a kondycja firmy pozostanie taka sama jak nie słabsza.

Motywacyjne programy oznaczają pragmatyczne wizjonerstwo. Szef firmy, decydującej się na wdrożenie strategicznej, długofalowej „motywacji”, musi rozumieć sprawę ryzyka i środków jakie program będzie obejmował. Cała kadra, obojętnie czy sklepu, czy firmy deweloperskiej itp. dostaje swoiste instrukcje.
Sukcesu nie zbuduje się na fałszywym przekonaniu pracowników, że ich usługi, produkty są dobre, a ty powinieneś je rekomendować i chwalić. Sukces firmy na zewnątrz jest ściśle powiązany z udanymi relacjami wewnątrz.