Nierzadko daje się słyszeć opinie, iż zespół przypomina wielogłowego smoka, w którym osobne jednostki stanowią określone głowy, ale razem – tworzą jeden, silny, prężnie działający organizm. Aby z grupy osobnych jednostek powstał jeden, kreatywny zespół, narodziło się pojęcie team coaching.

Najlepsze oferty w sieci

Autor: www.istockphoto.com
Źródło: www.istockphoto.com

Chcąc dowiedzieć się czym w ogóle jest „coaching”, powinniśmy rozpocząć od przypomnienia definicji pojęcia, które określa przebieg wydobycia umiejętności koniecznych do realizacji naszych wizji, doskonalenia mocnych stron pod czujnym okiem trenerów. Coach natomiast, to bardzo ważna jednostka, posiadająca autorytet lidera, która towarzyszy pracownikowi firmy przy pełnieniu powierzonych mu zadań, sprawdzając możliwości pracownika, udzielając mu informacje zwrotne po zakończonej sesji coachingu, próbując ustalić na jakich zasadach powinna się opierać wspólna współpraca. Konsekwencją wdrożenia coachingu jest zatem optymalizacja procesów organizacyjnych i wzmocnienie skuteczności realizacji zadań.
W jakich sytuacjach zdecydować się na coaching? Wtedy gdy zależy nam, by kształtować kluczowe kompetencje pracownicze, a więc te, związane z przyszłością zawodową.

szkolenie biznesowe

Autor: U.S. Fish and Wildlife Service Southeast Region
Źródło: http://www.flickr.com

Team coaching nawiązuje nie tyle do jednostki, co zespołu. Zwraca szczególną uwagę na model biznesowy w jakim działa zespół, na istniejące zasoby, perspektywy, ale również na wyzwania przed którymi stoi zespół. Priorytetem jest, aby zespól uzyskiwał większe efekty, niż gdyby jednostki pracowały osobno. Wtedy uwalnia się ”paliwo” pracowników i jako„drużyna” zdobywają lepsze wyniki.
Na formę zespołu składa się wiele czynników, lecz głównie jest to: sformułowanie celu oraz strategii działania drużyny, wyznaczenie zasad współpracy czy poczucie odpowiedzialności za grupę – przeczytaj więcej na ten temat.

Aby warunki zostały spełnione, wymagane jest zaufanie poszczególnych jednostek, koleżeństwo oraz konstruktywne interakcje. Nie dziwi więc, że firmy, które postawiły na intensywny rozwój atmosfery w zakładzie pracy, w efekcie w krótkim czasie poprawiły efektywność. Gdy zespół nie działa jak powinien, team coach pomaga mu zauważyć brak zaufania i postanowić czego jednostkom brakuje do kompletnego rozwoju.